Entry terbaru

AKU ANAK MALAYSIA MERDEKA



Ini adalah contest SEO AKU ANAK MALAYSIA MERDEKA

Klik banner untuk Join Aku Anak Malaysia Merdeka

Tahukah anda tentang Sejarah Kemerdekaan Malaysia? Disini Aku Anak Malaysia Merdeka ingin menghuraikan secara ringkas mengenai Sejarah Kemerdekaan Malaysia. Umum ketahui Hari Kemerdekaan ialah pada tanggal 31 Ogos dan disambut setiap tahun manakala Hari Malaysia telah ditetapkan pada 16 September.


Aku Anak Malaysia Merdeka yakin ramai yang tertanya-tanya mengapa Malaysia mempunyai dua tarikh terutamanya adik-adik yang masih dibangku sekolah. Aku Anak Malaysia Merdeka menjelaskan bahawa 31 Ogos itu adalah hari dimana British secara rasmi keluar dari Persekutuan Tanah Melayu selepas itu banyak rentetan serta kronologi tentang penubuhan Malaysia.

16 September pula adalah tarikh di mana Malaysia dibentuk dengan penggabungan Semenanjung Malaysia, Sabah, Sarawak dan Singgapura. Namun begitu, dua tahun selepas itu, pada tahun 1965 Singgapura telah keluar dari Malaysia dan membentuk kerajaan sendiri.

Tunku Abdul Rahman
Aku Anak Malaysia Merdeka yakin pasti ramai yang tahu siapa Bapa Kemerdekaan Malaysia. Tak lain tak bukan Perdana Menteri Malaysia yang pertama Tunku Abdul Rahman. Beliau telah membuat banyak rundingan di dalam dan luar negara. Rayuan demi rayuan dibuat dan akhirnya usaha itu membuakkan hasil. Aku Anak Malaysia Merdeka sangat menghargai jasa beliau.

Pada tahun 2011 ini, Hari Kemerdekaan Malaysia jatuh pada bulan Syawal. Jadi kita semua akan menyambut Hari Kemerdekaan dalam bulan Syawal. Aku Anak Malaysia Merdeka berharap bukan saja lagu raya yang didendangkan, Lagu Kebangsaan kita jangan dilupai.

Tahukah anda semua tentang Rukun Negara Malaysia? Rukun Negara adalah ideologi Kebangsaan Malaysia yang dibentuk pada tanggal 31 Ogos  1970 oleh Majlis Gerakan Negara (Mageran) yang telah dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdul Razak Hussein, ayahanda kepada Dato' Seri Najib setahun selepas berlakunya tragedi berdarah 13 Mei 1969 yang menghancurkan perpaduan dan ketenteraman negara.

Rukun negara mengandungi 6 perkara yang wajib dipegang oleh setiap warganegara Anak Malaysia Merdeka. Setiap satunya ada  huraian tersendiri:
  • Kepercayaan Kepada Tuhan;
  • Kesetiaan Kepada Raja dan Negara;
  • Keluhuran Perlembagaan;
  • Kedaulatan Undang-undang;
  • Kesopanan dan Kesusilaan.
Rukun Negara Malaysia
Kini, Malaysia telah mempunyai lebih 27 juta rakyat yang berbilang kaum, agama dan budaya. Tahun ini merupakan tahun ke-54 kita menyambut Hari Kemerdekaan. Aku Anak Malaysia Merdeka berharap, kita semua dapat menghayati erti kemerdekaan sebenar.

Akhir kata, Aku Anak Malaysia Merdeka mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke-54 dan Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin. MERDEKA RAYA.

Ini adalah contest SEO Aku Anak Malaysia Merdeka yang dianjurkan oleh Dezaman Cottage. Aku Anak Malaysia Merdeka tahu contest ni pun dari Sutera Kasih. Terima Kasih ya sebab sudi tag iMBobo. Jom lah sertai contest Aku Anak Malaysia Merdeka ni. Contest ni ada hadiah tau.. menarik juga hadiah yang disediakan.

nak tag 5 orang:

Jom join kawan-kawan, tiada paksaan ok hehe :)


35 Comments
Tweets
Comments

35 Comments:

  1. singgah pagi sebelum
    grammar class bermula
    pagi,
    saja jenguk2
    blog kamu
    1st of all
    thnx sbb sudi follow blog zaki
    okay?
    anyway
    tahun ni mmg special kan?
    sbb kita menyambut keindahan raya dalam kemegahan merdeka...

    wah, mcm tagline program
    mahabbatur ramadhan
    kat kolej zaki plak

    anyway, really useful post
    sometimes kita senang lupa
    akan erti dan apakah itu pengertian kemerdekaan yg sebenarnya..
    happy blogging ;-)

    ReplyDelete
  2. rajennye imbobo buat segmen ni..

    ReplyDelete
  3. rasa mcm mengulangkaji topic sejarah SPM..haha..

    nice lah bobo..Gdluck okay! :D

    ReplyDelete
  4. inilah anak malaysia yang kita cari!!!

    ReplyDelete
  5. rakyat malaysia lebih 27juta org ? termasuk nepal banggladesh ke ? ahaks xD

    ReplyDelete
  6. selamat merdeka imbobo wahhhh keyword kalah bro ni..menyerah kalah bro awal2

    pasti bro tewas ni^_^

    ReplyDelete
  7. Waaa.. So much partioriticcccc!!! Hehehe.. Merdeka kali ni camne la agknye yer.. Msti org nk braye lg.. Msti tadek smbutan.. Bgusla gak.. Xdela konsert mengarut..

    ReplyDelete
  8. wahh segmen MERDEKA :)
    ok nti cik ana join tau bobo..hehe

    ReplyDelete
  9. wah.semangat neh..pc nak join jugak lah nanti.;)insyaAllah.

    ReplyDelete
  10. mantap seh .. aku dah search keyword ni .. jauh kebelakang aku tercampak .. hahah .. haddoi ..

    ReplyDelete
  11. gudluck babe !
    smngt sungguh youu!

    ReplyDelete
  12. saya anak mlesia!

    hehe..

    smgt merdeka la bro ni..hehe

    tahniaah!=)

    ReplyDelete
  13. wahh..bagus..semangat:)hehe..good luck:)

    ReplyDelete
  14. lemah lah nak buat SEO ni. xreti. tapi tengoklah nanti.

    ReplyDelete
  15. info bobo share ni refresh semula sejarah yg dibelajar dulu..thanks bobo :)

    aku anak Malaysia merdeka !! :)

    ReplyDelete
  16. pelajaran sejarah tingkatan 5...hahaha...klaka je bile mengingatkan peristiwa ni mase di bilik darjah..

    ReplyDelete
  17. Selamat Menymbut Hari Kemerdekaan :)

    ReplyDelete
  18. saya anak malaysia jgak.. :)

    ReplyDelete
  19. mantapentry ! ade can trafik nak mencanak ni..hehe..dapat hadiah ke segmen ni?

    ReplyDelete
  20. aku di bumi malaysia yg sdh merdeka...yeah!

    ReplyDelete
  21. semangat ini yg kita mahu ahaha :D

    ReplyDelete
  22. hi anak malaysia merdeka!

    best info ni.. bg idea nk join aktviti smpena smbtn merdeka mktb :)

    ReplyDelete
  23. oh mak kau buku sejarah. HAHAHAHA. seb bek fav subject masa sekolah dulu.


    gud luck im bobo! :D

    ReplyDelete
  24. selamat hari merdeka jirang..ehe

    ReplyDelete
  25. wah..imbobo mmg anak jati malaysia..

    ReplyDelete
  26. hehe penuh dgn semangat patriotik ..
    smoga berjaya imbobo :)

    ReplyDelete
  27. boleh jadi cikgu sejarah dah ni. :P

    ReplyDelete
  28. fuh penuh dgn info..bravo!..:)

    ReplyDelete
  29. terbaikla

    pengsan aku bace

    teringt zaman skola dlu wakaka

    ReplyDelete
  30. Bangga baca entri ni
    Semangat kemerdekaan dr iMBobo
    ~ moga berjaya

    ReplyDelete
  31. kelas sejarah bersama imbobo.. ahaksss... bace entri ni refresh balik ingatan gee.. gitteww.. =)

    ReplyDelete
  32. thanks imbobo tagged.. serius..baru sempat nak buka blog... sebelum nih just wat entri cara sempat aja..n auto publishkan..huhu..:)

    ReplyDelete
  33. gud luck.....!!!!! =D

    ReplyDelete
  34. Aku Anak Malaysia Merdeka.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...