Entry terbaru

Jangan lambatkan berbuka puasa



Apabila sampai masa untuk berbuka, kita disunatkan supaya segera berbuka puasa. Sabda Rasulullah s.a.w.;

لاَ تَزَاْلُ أُمَّتِيْ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوْا الإِفْطَارَ وَأَخَّرُوْا السُّحُوْرَ
“Senantiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka dan melambatkan sahur”.
(Riwayat Imam Ahmad dari Abu Zarr r.a.)

Menjadi sunnah Rasulullah s.a.w. berbuka terlebih dahulu sebelum menunaikan solat. Melambat-lambat berbuka puasa hukumnya adalah makruh kecuali jika ada sebab yang tidak dapat dielakkan.
Selain itu, juga disunatkan perkara-perkara berikut ketika berbuka;
a) Berbuka dengan buah kurma atau air;
b) Membaca doa ketika berbuka atau sesudahnya;
c) Tidak berlebihan ketika berbuka puasa.

13 Comments
Tweets
Comments

13 Comments:

  1. azan terus makan kurma, hehe XD

    ReplyDelete
  2. hyep..!!!sikit lagi dah nk buka..sabar ye hee..selamat berbuka

    ReplyDelete
  3. eyfa berbuka puasa paling laju. hehehee

    ReplyDelete
  4. hehe..
    wajib ad kurma kalo pose...

    ReplyDelete
  5. Jangan lupa minum air dulu..
    Nanti tercekik pulak, kan susah. huhu
    Apa yg pnting, baca doa sblom makan.

    :)

    aylliarimasiprincess.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. ade ke yg melambat-lambat kan? selalu laju je teguk air bile azan kan. huhu. belum azan sume da tercongok depan makanan. tapi tu mmg sunat. :)

    ReplyDelete
  7. bab nak berbuka ni,rasa sangat jarang la ada org yg boleh buat derk lagi kalau dah dengar azan. hehehe

    ReplyDelete
  8. salam ramadhan...

    ila berbuka mesti cari kurma dulu...hehe

    ReplyDelete
  9. ye ikut sunah, dpt pahala..mkn pun dpt pahala,bkn susah nak dpt pahala,dah le rezeki Allah yg bagi,pahala pun Allah bagi..sayangnya Allah pada kita..yg buat entry ni pun dpt pahala,yg baca pun dpt pahala..yg mengamalkan lg byk pahalanya..sayangnya Allah pada hambanya...syukran Allah

    ReplyDelete
  10. td ara tlambat bbuka sbb mkanan smpai lewat.. huhu

    ReplyDelete
  11. sis buka puasa bertiga ajer.. so makanan mmg sikit je.. cukup2 je utk 3 org.. xde lebih xde kurg..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...