Entry terbaru

Marah itu angkara syaitan

Hi guys! salam ramadhan.. semua puasa hari ni kn?ok, cantik.. ni nak cerita sikit tentang MARAH.. bulan puasa ni bulan penuh dugaan, manusia diuji dengan pelbagai jenis masalah yang membuatkan kita mudah marah dan melenting.. yelah, perut tengah kosong, tetibe ade benda yang buat kita bengang... berapa ramai antara kita yang sedar akan ujian dan terus bersabar?


Dah 3 hari kita berpuasa, aku suka melihat ragam manusia diluar sana tapi aku bukan stalker.. kekadang aku rasa annoying dgn orang yg cepat marah ni..contoh smlm kat stesyen minyak, aku dok que nak isi minyak, sambil tu aku tengok org depan aku tu.. dia marah dekat kepala pam minyak tu.. sampai mcm tu skali die ekspreskan marah die hehe..


tadi aku nak balas kunjungan mereka yang dah jerit kt kotak jerit aku ni..korang pernah tak terkena bila kita tekan nama org tu terus keluar website iklan?aku tak marah hehe..sikit je lg..dah hujung2 je.. biarlahkan..tp thanks lah sebab singgah sini :)


Jom baca tips mengatasi perasaan marah:

1. Mengubah Posisi - Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim)

2. Berwuduk - Rasulullah s.a.w bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis Riwayat Abi Daud) .
3. Minum air.


4. Mendiamkan diri ketika marah.. banyakkan istighfar di dalam hati.


5. Berdoa kepada Allah supaya dilindungi daripada syaitan.


6. Meluahkan perasaan dan masalah dalam keadaan masa dan tempat sesuai.


7. Berfikiran positif.


8. Belajar menyampaikan kemarahan secara positif dan terhormat; elakkan daripada memekik atau bertindak garang.


9. Bawa bertenang seperti menarik nafas.


10. Senyum kerana senyuman mampu meredakan tekanan.


p/s: jangan marah2 dalam bulan puasa ni, tak baik ! :)



22 Comments
Tweets
Comments

22 Comments:

  1. hmmmm...yg marah2 time bln puase ni..meh kita tolong diorg..kasi milo ice...huiyo...menggoda tuuu...

    ReplyDelete
  2. hehe, tu la pasal.

    sabor sabor xD

    p/s : shoutbox sekarang dah tak tengok sangat, serius!

    ReplyDelete
  3. hehe..selalu je terkena..marah dlm hati je la..

    ReplyDelete
  4. haha..jgn mara time ramadhan.. yana mo hepi2 jea.

    eh,x pena plak tekan terus kuar iklan.. wah.cara baru ea cam tue skrg.. ngehh

    ReplyDelete
  5. uihhh! ta patut tol..terdesak sgt nk berduet tuh..aih! manusia-manusia.. sabar bro! bulan pose kan..

    selamat berbuka ye nnt.. :D

    ReplyDelete
  6. mak aih .pam minyak pon boleh buat alasan nak marah ?HAHA .

    ReplyDelete
  7. x pernah lagi kena..huhu..

    klu kena tu sabar je la..

    ReplyDelete
  8. camno lah nak tahan sabar dr marah ek...humm

    ReplyDelete
  9. btol3... iejam penah gk kena... huhu~~~

    ReplyDelete
  10. hehehe... klu bulan xpuasa marah tak...

    ReplyDelete
  11. marah tak perlu kata apa2

    ReplyDelete
  12. marah 2 susah na kawal..
    tp bln pose try kawal la..
    bln len?? hehe

    ReplyDelete
  13. mcm ade dialog dlm cite p.ramlee "minah ketok kepala wak saberr".. kikiki

    ReplyDelete
  14. ha'ah betullah,..letih puasa buat nak marah je klu tgok rumah besepah,..ehehe..sabarr kan~

    ReplyDelete
  15. ait, muka budak tu agak2 ada iras2 bobo masa tecik2 dulu tak ?? :)

    p/s: kalau marah, nanti kena jual.. :)

    ReplyDelete
  16. ninie: gelap sikit kot dr tu hahaha

    ReplyDelete
  17. wah, bagus ni. perlu di-praktik-kan :)

    memang la kebelakangan ni asyik nak marah je -_-

    *orang nye marah kat kepala pam minyak ? :))

    tertekan betul itu orang ^_^

    ReplyDelete
  18. hyepp,..ziey singgah balik..ajak join contest. meh try..ehe~

    http://bicaraohsicinta.blogspot.com/2011/08/my-1st-contest-lagu-dihati-oh-sicinta.html

    ReplyDelete
  19. betul..xbaik marh2,lg2 bulan puasa ni.. :)

    ReplyDelete
  20. sis kalo marah mmg sis akan diam jer.. so En. Hubby dah tau kalo sis diam aje maknanya sdg marah la tue...

    ReplyDelete
  21. kalau marah,,minum air.. hek3x ..batal pose pulak..:P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...