Entry terbaru

Menghidupkan malam Ramadhan



Sabda Rasulullah s.a.w.;

مَنْ قَاْمَ رَمَضَاْنَ إِيْمَاناً وَاحْتِسَاْباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبـِهِ
“Sesiapa bangun (untuk beribadah) pada malam-malam Ramadhan kerana imannya kepada Allah dan kerana mengharapkan pahala dariNya, akan diampunkan dosanya yang lalu”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)
Menurut Imam an-Nawawi, yang dimaksudkan dengan Qiyam Ramadhan dalam hadis di atas ialah solat Terawikh. Namun ada ulama’ yang memberi makna yang umum iaitu segala solat sunat yang dilakukan untuk menghidupkan malam iaitulah qiyamullail. Jadi mengikut pandangan kedua ini termasuk di dalam Qiyam-Ramadhan itu; solat Terawikh, solat Tahajjud, solat Taubah dan sebagainya. (Rujuk; Soheh Muslim bisyarhi an-Nawawi dan Raudhatul-Muttaqien syarh Riyadhus-Salihin)

6 Comments
Tweets
Comments

6 Comments:

  1. isyaAllah . jgan sia2 kan ramadhan .

    ReplyDelete
  2. insyaAllah...jgn dipersiakan ramadhan ni :) byk pahal bleh dpt...:)

    ReplyDelete
  3. BAGUS BOBO... entri mcm ni pun dapat pahala gakkan?

    ReplyDelete
  4. I.Allah..jom sma2 menghidupkan ramadhan..=)

    ReplyDelete
  5. jom kite tawarih.. eh salah.. jom kite TERAWIH beramai-ramai..

    tapi mesti ramai yang tak tahu kn?? sebenarnya terawih ni.. kalau kite malas or tak sempat jemaah kt masjid.. kite masih bole buat solat terawih tu sorang2 kat umah je.. (^_^)

    hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...