Entry terbaru

Spontaneous Thursday: Kita ambil kisah!!


Salam semua, semakin banyak makanan yang sedang berada dipasaran Malaysia ni mengandungi DNA babi.. lepas satu satu, sampai bila benda ni nak berlarutan? itu tak termasuk yang terlepas dari pemantauan.. 

"Mereka" semakin tidak sensitif dengan benda-benda macam ni.. ye, memang Malaysia ni  mempunyai masyarakat majmuk, memang susah nak handle benda ni, tapi sepatutnya setiap orang perlu ada tanggunjawab masing-masing tentang perkara ni..

Ada satu kes aku baca dalam paper, mereka yang bekerja atas sebuah kapal dihidangkan makanan yang tidak halal, bila buat laporan pada kapten kapal, tiada tindakan yang diambil.. kasihan mereka yang beragama Islam yang berada diatas kapal tu..

Pasal makanan ni memang tak boleh tolak ansur sebab benda tu jadi darah daging kita, sedangkan benda halal pun boleh jatuh haram, ni kan pula yang dah sememangnya haram.

Korang semua mesti kisah pasal ni kan? sama-sama lah kita jaga benda yang kita makan, kalau diragui jangan lah makan.. kalau nak info status halal sila rujuk JAKIM

37 Comments
Tweets
Comments

37 Comments:

  1. yup, makin berleluase lah sekarang, risau oww , harap2 kita masih bebas kan dr benda2 yang haram ni, sedih la org lain tak prihatin tapi kira nak untoong jee

    ReplyDelete
  2. hurm.. mencari yang halal itu wajib... tapi bila tahu makanan yang selalu dimakan haram rasa macam terkedu plak... ntah la.. makin hari makin banyak yang haram.. kenapa la company tu x sensitif langsung bab nih.. hurmm...

    ReplyDelete
  3. ye la....sokong 2 bobo!

    ReplyDelete
  4. tu la..sekarang ni langsung tak sensitif pasal halal haram ni...janji nak lakukan produk mereka tu..=_=

    ReplyDelete
  5. bila perkataan mula dimanipulasi..snang je nk msuk psaran..

    ReplyDelete
  6. gilalah, rasa cam sumer makanan tu da tak selamat..sush ati dibuatnya bila nak membeli barang. mana taknya, rasa was2 ja.

    ReplyDelete
  7. sangat la kisah..nape la makanan yg dah disahkan halal jakim boleh jadi haram?kite dah telan bertahun..huhu

    ReplyDelete
  8. betul betul betul! ehehe. taw sokong ajer ^__^

    ReplyDelete
  9. mencari yang halal itu fardu..:)

    ReplyDelete
  10. setuju dgn entry ni..~! mencari yang halal itu memang wajib. tapi ade pihak yang nak kaut untung tanpa fikir kan halal haram nya..paling selamat, makanan yang di masak sendiri. (^^,)

    ReplyDelete
  11. kawan saya penah temakan b*** sebab ingatkan ayam..dia siap cakap 'sedap' lagi..last2 bila ada orang gitau terus termuntah. Sian dia

    ReplyDelete
  12. perkara nie amat merunsingkan..berdoa lh kite supaye ape yg kita mknn halal status nye..

    ReplyDelete
  13. skang nie mmg risau sgt2 kan . kdg2 makanan yg kita makan kt dlm rumah pon boleh jd x halal . sbb kita beli bahan2 yang kemungkinan haram . ish . thankss 4 da info ye bangg cumillll xD

    ReplyDelete
  14. disebabkan isu yg cmni, kita kena lebih berhati2 dlm memilih mknn kita..jgn main bedal je..

    ReplyDelete
  15. betul! bab bab makanan ni kena sangat dititikberatkan, takut nanti kang jadi darah daging. gelap hati makan benda tak halal~

    :)

    ReplyDelete
  16. besar dose dye taw org yang bekerje kat sane sebab ni fardu kifayah semue...berdose org islam yg mkn,,berdose lagi mereka...isyh3..

    jgan2 lah nanti yg handle halal haram ni org kafir pulak..nauzubillah !

    ReplyDelete
  17. kesedaran..sensitiviti.....dah banyak hilang. tak tahulah..kenapa jadi mcm ni..

    ReplyDelete
  18. yup..betul..yang highlight tu ke spontaneous?haha

    ReplyDelete
  19. betul..saya ambil kisah!

    kat pasaraya tu banyak sangat makanan ringan yang ada bahan bukan2..dah lah sedap..adoyaiiii!

    ReplyDelete
  20. kesian mereka yg kerja kat kapal tu. ish2.

    ReplyDelete
  21. hhhaaaaaa... syuzi & family mmg amik kisah sgt2.. darah daging tu.. bahaye!!

    ReplyDelete
  22. totally agre.. (wah, macam muet plak). tapi bila benda yg dah biasa kita makan, yang kita pasti dia halal, tiba-tiba jadi haram macam speechless jugak~

    ReplyDelete
  23. sekang susah..tak banyak sikit toh msti ade yg haram..kan

    ReplyDelete
  24. betol..tkot nk mkn mknn segera dh skrg nih..

    ReplyDelete
  25. Yg ni PR Sensitip ckit... 1msia bukan bermakna makanan mu makananku jua.. Hormatlah orang lain.. perghh

    ReplyDelete
  26. tkot dh nk mkn mknn yg dijual kat pasar raya skrg nih

    ReplyDelete
  27. salam kenal...

    walaupun ada yg tau sesuatu makanan tu haram, masih beli dan makan... sedangkan makanan ni nanti darah daging kita...

    ReplyDelete
  28. nak beli barang nk masak pun kene belek dulu betul2, nk tengok halal ke tak.. kalo beli makanan dh siap masak kat kedai lg la tak tau asal usul die..

    ReplyDelete
  29. sgt kisah!,.sape yg nk mkn bnde2 kotor?,.bnde2 haram?,.bnde2 yg membuatkan doa kite xdimakbulkn Allah?,.bnde2 yg buat otak kite tumpul,bdn lemah,.dosa bnyk,.ya Allah,lndungilah kami dr mknn yg haram,.

    ReplyDelete
  30. sebagai pengguna kita perlu berhati-hati, bab makanan melibatkan halal haram sangat penting bagi umat Islam walau dimana jua...makanan akan jadi darah daging...

    ReplyDelete
  31. tktnye la..
    bnyk mknn y skang nih jdi haram.. huhuhu

    ReplyDelete
  32. risau kan. tapi susah jugak, takut sana sini ada babi, nanti sumber pun taktau sahih ke tak

    ReplyDelete
  33. na mkn pown susah skunk an.. pdahal dok kt ngara sdri owg kap cnang na crik mkn..

    ReplyDelete
  34. hhmm... harap2 la aq tak TERmakan makanan yang seumpama tuh.. haram2..

    ReplyDelete
  35. susah kita nk memilih mknan sekrag ni..byk yg meragukan

    ReplyDelete
  36. ee, menyeramkan dan meloyakan.. Erk!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...