Entry terbaru

Malaysia Dijajah


Dah lama nak tulis entry pasal ni, tapi asyik tertunda je. Hari ini baru dapat chance untuk menulis. Semalam aku tengok Buletin Utama TV3, korang tengok tak? Entry ni bukan nak hentam mana-mana pihak, cuma nak menyatakan kekesalan.

Korang tahu kan isu yang tengah hangat sekarang ni? Pasal kenyataan Mat Sabu yang mengatakan komunis adalah hero sebenar. Yang telah menyebabkan kemarahan ramai pihak dan pelbagai kaum yang merasakan kenyataan tersebut seperti luka dihiris-hiris.


Tapi bukan pasal itu yang nak diceritakan. Dalam Buletin Utama TV3 semalam, beberapa orang pakar sejarah Malaysia memberitahu Malaysia sebenarnya tidak dijajah selama seperti yang diketahui umum sebelum ini. Mereka meminta rakyat Malaysia memperbetulkan kembali tanggapan tersebut.

Yang peliknya, kenapa baru sekarang nak beritahu? Sejarah negara kita belajar di sekolah menggunakan buku teks sebagai medium pembelajaran. Kenapa tidak buku itu diperbetulkan terlebih dahulu? Mungkin sebelum ni pakar sejarah terlalu sibuk membuat kajian yang lebih dalam.

p/s: 
  • rasa macam buang masa je dulu baca buku sejarah haha.
  • yang bakal menduduki peperiksaan tu jawab betul-betul ye.
  • melatah sehingga mengubah fakta.


63 Comments
Tweets
Comments

63 Comments:

  1. peningpeningpening sampai migrain,hahaha

    ReplyDelete
  2. hurm~they all ni macam2 hal..knp jadik mcm ni..

    ReplyDelete
  3. tak salah pun belajar sejarah yg kononnya tak betul tu.. tp cuba fikir dgn logik, kenapa baru sekarang dorang nak betulkan sejarah? tak rasa ke fakta sejarah pun dah dipolitikkan?

    ReplyDelete
  4. memang rasenye sejarah yg kita belajar ni tak semua betul dan ada tokok tambah,


    tapixde la sampai negara dijajah tu pon dongeng jugeek,

    eh, peliks, punyalah banyak bukti negara dijajah,ala setakat suruh ubah tanggapan??

    ReplyDelete
  5. blom diketahui kesahihan nya..mari kita sm2 tggu...

    subjek plg boring sklh menengah: SEJARAH!

    ReplyDelete
  6. tibe2 teringat esei sejarah masa SPM dulu.. jawab merapu meraban je.. hehehe!!~

    ReplyDelete
  7. kalau salah pun.. lantak la.. dah bertahun2 kau pegang sejarah tu.. tetibe2 nak ubah.. errr... nti org jdi keliru

    ReplyDelete
  8. kalo tak dijajah tak yah nak sambut la hari merdeka tu..hahaha

    ReplyDelete
  9. dia org pun baru tau kot....

    ReplyDelete
  10. ish3... adakah sejarah akan diubah lagi..

    ReplyDelete
  11. lah.. habis tu nnt dah tua kene beli buku sejarah baru la ek..



    p/s: teringat cter doremi yg laki dia tgok buku seksi2 tp cover ckp buku sejarah. hahaha

    ReplyDelete
  12. baik campak jek buku sejarah tu kat muka orang yang baru nak keluarkan kenyataan yang malaysia ni tak dijajah selama man yang kita tahu. pehhhhhhh. berasap.

    ReplyDelete
  13. yang tu aku tak pasti r bro.. malas aku layan politik ni.. tapi pasal sjrah malysia ni.. kita sebenarnya masih lagi berada dlam akta darurat.. 16 mei dahulu masih blum ditarik balik.. sebab itu kerajaan boleh tahan org masuk ISA..

    aku dengar dari Tan Sri Abdul Aziz ..
    beliau cakap kat aku sendiri..

    ReplyDelete
  14. sejarah kita banyak ditulis oleh org puith bobo...sejarah kita dulu ada tapi tak beritahu yg sebenar sebab disorok dan ditulis dalm tulisan jawi...sekarang hanya sedikit yg tau baca jawi...

    ReplyDelete
  15. ni yg aku rasa mcm nk bakar je buku sejarah aku dulu ! hahahaha :D

    ReplyDelete
  16. aah tu la psl..
    masa kat skolah kat BUKU tulis cane..
    bila semalam,ckp laen..hesh~
    sipbek dah abeh study :P

    ReplyDelete
  17. owh..ada tengok video dia tadi, tapi tak ingat link. heh. tulah, baru sekarang nak bagitau buat ape? adoiyai..

    ReplyDelete
  18. betolllll
    nasib la suke sejarah dan dapt a
    kalo x?
    heeee
    sedih nye sejarah malaysia terhoyong hayang
    huuuu

    ReplyDelete
  19. sbnarnya pakar sejarah kita pn msih menkaji sjrah malaysia ni..apayg ada dlm buku sjarah tu sbnarnya itu adalah kulitnya shja..

    ReplyDelete
  20. negeri selat je yang dijajah..bukan keseluruhan negeri...entah la..sangap sikit hal sejarah ni

    ReplyDelete
  21. nsb bek da xamik sej da.. adoii

    ReplyDelete
  22. uuuhhh..penat stdy sejarah hafal itu ini sekali salah da...betul toh..pebtul kan dulu sumber supaya yg generasi akn dtng tak tersalah..

    ReplyDelete
  23. hmm,isu malaysia ni tak pernah dijajah mmg bikin ramai yg panas,rasanya isu ni sengaja dikeluarkan susulan kata2 mat sabu harituu, kalo x, xkan kuar punye psl ni = =

    ReplyDelete
  24. jadi apa yg betul sebenarnya huhu

    makin bertambah pening dgn kisah sekrang..

    ReplyDelete
  25. jadi apa yg betul sebenarnya huhu

    makin bertambah pening dgn kisah sekrang..

    ReplyDelete
  26. err, cam ne boleh jadi mcm tu plak? budak skrg mesti pening bile belajar sejarah. huhu..

    ReplyDelete
  27. adeh. putar belit sejarah..
    sejarah mungkin berubah? ta pa la ara da abes skola..hehe

    ReplyDelete
  28. Sejarah kini menjadi sejarah!:D

    ReplyDelete
  29. dah tu sambut merdeka tu apa? kalau tk dijajah..malaysia bukn dlm negara2 komenwel la kan.. rakyat malaysia kena tipu 54thn..

    ReplyDelete
  30. sej subject yg selalu fail...
    penat hafal fakta yg tak betull..aiyakk..

    JANGAN GARANG SANGAT NANTI ANDARTU

    ReplyDelete
  31. Kalau tak dijajah nape tuntut kemerdekaan.. Kdg2 org yg dianggap bijak ni jauh lbh bodoh.. Mmg segala2nye dipolitikan.. Gud job TV3!

    ReplyDelete
  32. terima kasih bobo...

    http://sun3tpini.blogspot.com/2011/09/my-top-25-commentators.html

    ReplyDelete
  33. jgn cakap pasai sejarah kalau tak tau mana yg benar..aishh

    ReplyDelete
  34. betul tuu,..pasal c mat syabu suma org jd huru-hara..afalaa!

    ReplyDelete
  35. betul ke kenyataan pakar2 tu?ke saje je nak bikin kecoh..huhu

    ReplyDelete
  36. aku pun konfius yg mane satu betul..kalau kes mat sabu x timbul..aku rasa dorang msih senyap lagi...ermm...

    ReplyDelete
  37. pening kepala...tapi setuju kalau buku sejarah dibetulkan...seperti tahun lalu, kerajaan Melaka wujud sebelum 1400 dan bukannya 1400...tapi buku sejarah masih belum diubah...

    ReplyDelete
  38. tu la..kenapa baru sekarang nak bagi tahu kan...buat semua pihak keliru je dgn fakta sejarah..mana satu yg betul..mana satu yang salah..

    ReplyDelete
  39. pulak... haha

    kalu cmtu sejarah PMR dulu dapat B sbb ni la ni.. eheh

    ReplyDelete
  40. Abah suka sejarah ni..siap skor A lagi..ahahhaa..

    ReplyDelete
  41. xpyh belaja sejarah la kalo kejap macam ni.. kejap mcm ni.. tu namanya bkn sejarah.. tu namanya cerita... :)

    ReplyDelete
  42. sejarah sememang nye lebih banyak auta berbanding fakta :D

    ReplyDelete
  43. tak di jajah...eee jgn!!!lebih baik belajar sejarah islam,dah berbelit2 dah sejarah Malayu ni..

    ReplyDelete
  44. aneh skali. adakah ini benar ataupun propaganda semata2??

    ReplyDelete
  45. ok.ini sangat sangat kelakar.

    dari keciklagi aku baca buku citer pasal penjajah kejadah.

    tetibe kata m'sia tak penah dijajah.

    what the hell!

    ReplyDelete
  46. oh ika dah pening,dah nampak bintang2 atas kepala ni bile cakap psl sejarah heeee :P

    ReplyDelete
  47. ntah mane satu yang betul pown tak taw.. haiyoo.. pening-2!!

    ReplyDelete
  48. berbelit la ...sian budak2 yg tgh belajar sejarah sekarang...:)

    ReplyDelete
  49. macam2 la sekarang nih..haissshhh!!!hee:)

    ReplyDelete
  50. macam2 lah..kalau malaysia tak dijajah,,buat pe pulak kemerdekaan kan..

    ReplyDelete
  51. hah bab tu sy setuju.
    selama ni tak mention pun dlm buku tesk sej kita.
    so bila dgar isu ni, nk geram pun ada.
    diperbodohkan ke hape?

    ReplyDelete
  52. Kadang sejarah sebuah negeri tergantung penguasa yang lagi berkuasa. Antara lain bertujuan agar kekuasaan itu menjadi langgeng abadi. Huh.

    ReplyDelete
  53. hahaha... bila dah takder apa2 diorang nak kaji, mula la putar belit fakta sedia ada... pegi mampuih la depa...

    ReplyDelete
  54. dah confius dah yg mana satu..
    rasa ye bukan takat buku sejarah je kena kaji blk, buku geografi pun same *tetbe je geografi*~

    ReplyDelete
  55. As Salam,

    Kancil ingin mengajak kamu menyertai segmen Kancil...Kalau sudi joinlah segmen Kancil...

    http://kancil8349.blogspot.com/2011/09/segmen-kancil8349-pengalaman-korang.html

    terima kasih dan Kancil menghargainya

    ReplyDelete
  56. urm smlm blk lmbt x smpt tgk tv3..xpe karang 'google' hihi

    beb, aku pinjam nama ko tau ^^ utk new entry hoho

    ReplyDelete
  57. tidak dijajah? abih tu org2 inggeris tu? org2 jepun tu? ape citer? tipu ke sume tu? tu psl la SEJARAH syuzi FAIL.. hahaha...

    bek ikuti Sejarah Islam.. dari zaman nabi Adam - nabi muhammad sah2 betul... xde tuko2 even smpi sejuta thun pun..

    ReplyDelete
  58. ak tetap sygkn malaysia!!!!

    jom bacer seket..=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/09/beribadah-tp-xberakhlak.html

    ReplyDelete
  59. aku punye result spm utk sejarah dlu d7..so dghn ada nya kenyataan baru ni bole tak betulkan balik result aku??mbahahahahahhhh~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...