Entry terbaru

Ciri-ciri Calon Suami Yang Baik



Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut. Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut:

Kuat amalan agamanya. 
Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

Akhlaknya baik
Iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

Tegas mempertahankan maruahnya. 
Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

Amanah. 
Tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

Tidak boros
Tidak kedekut tapi tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

Menjaga mata 
Dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

Pergaulan yang terbatas.
Tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

Mempunyai rakan pergaulan yang baik. 
Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

Bertanggungjawab. 
Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

Wajah yang tenang.
Tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.



24 Comments
Tweets
Comments

24 Comments:

  1. susah nak cari lelaki yang sempurna mesti ada sedikit kekurangan :)

    ReplyDelete
  2. semua ciri2 tu ada dkt suami saya..

    ReplyDelete
  3. ok.nak mula mencari..hihi...

    ReplyDelete
  4. Calon isteri yg baik, ada x abg?
    Nak tahu ni, mne laa tau Mira bole ubah perangai Mira ni. umo da meningkat, hehe..

    *Jom, time to rest : http://aylliarimasiprincess.blogspot.com/2011/10/ceritera-cinta-lensa-di-kaki-lima-2.html

    ReplyDelete
  5. salah;
    masih adakah wujud wanita/lelaki memenuhi syarat seperti di atas zaman ni..???.

    ReplyDelete
  6. wah....entri yg wajib dibaca oleh setiap lelaki yg akan bergelar suami...untuk menjadi suami yg baik!

    ReplyDelete
  7. susah bro.. aku sendiri pun belum pasti mampu buat semua tu

    ReplyDelete
  8. nak cari yang sempurna mmg la payah...tp ada juga sedikit sebanyak yg kat ats tuh ada kat hasben, alhamdulillah.

    ReplyDelete
  9. saya ada semua tu. jadi layak kawin lah kan. Ops! Oh tidak, sungguh susah tapi boleh kejar ke arah itu! Thanks sharing! :D

    ReplyDelete
  10. tip yg bgus..
    kna brsaha lgi ni.. nak jdi mcm cri2 kat ats.

    ReplyDelete
  11. perfect :')
    - wanita pula haruslah menjaga diri dan memperbaiki diri agar beroleh rezeki iaitu suami yang cukup ciri-ciri seperti di atas. insyaAllah..
    *ingatan buat amna juga ^^

    ReplyDelete
  12. wah...full package...bez...bertuahnya

    ReplyDelete
  13. macam susah je nak cari lelaki perfect macam ni.. ermm takpe la, bobo kan ade (sambil kenyit2 mata )

    ReplyDelete
  14. Ciri-ciri yang cukup sempurna :)

    ReplyDelete
  15. susah tol na crik ni.. lau dpt mmg ta crik laen da..

    ReplyDelete
  16. susah jugak nak memilih suami
    sebab biasanya sikap sebelum dan selepas kawen berbeza kan

    ReplyDelete
  17. huuuuuu
    agak ssh nak cri yg ade sume ni
    walau tahu..ada..
    huhuhu
    ada selit mne2 pon okeh la kan...

    ReplyDelete
  18. iMBobo ada x ciri2 yg disebutkan? Kalo ada meh Queen nk bagi awek.. hahahaha

    ReplyDelete
  19. aku sudah memilih yang terbaik bagi aku.

    ReplyDelete
  20. susahnya,.nak cr lelaki begini baik,..hmm...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...