Entry terbaru

Tabur Paku Punca Rezeki



Istilah ini mungkin tidak asing kepada para penunggang motosikal di Malaysia. Tabur paku merupakan satu aktiviti yang menjadi punca rezeki kepada sesetengah pembaiki motorsikal.

Petang semalam sangat menguji kesabaran. Tayar motor aku telah disumbang 3 batang paku yang masih berkilat sehingga menyebabkan aku tersadai ditepi highway Sungai Besi. Kepada pengguna highway tersebut terutama penunggang motosikal, sila berhati-hati di tol.


Lepas kena tadi aku teruskan perjalanan sehingga sampai stesyen minyak ESSO. Masa nak isi angin tu baru perasan 3 batang paku 2 inchi terpacak ditayar. Bila tengok kat tembok, banyak gila nombor tel service tukar tiub. (*paham2 sendiri lah ye)

Kalau aku call suruh dia tukar tiub mesti kena charger RM25-RM30 kalau tak bernasib baik boleh sampai RM40. Yelah, sebab highway tu, bukan jalan biasa. Nasib baik ada pekerja ESSO tunjukkan aku jalan shortcut untuk keluar dari highway tu, aku Cuma perlu angkat motor kat tepi ESSO tu, Alhamdulillah lepas Cuma cover set patah kiri dan kanan. Tapi kira ok lah dari kena bayar sampai RM40 tu.

Lepas tu aku terus cari kedai yang terdekat kat Serdang Raya tu. Tukar tiub RM10 je. Ok lah kan?

Nak dijadikan cerita lagi, hujan lebat gila kat KL. Aku redah je, sebab dah lambat. Redah punya redah terlanggar lopak air. Motor pulak mati. Huuuuu. Tersadai lagi kat tepi jalan.

Lepas lap sikit spark plug, pastu terus boleh start. Alhamdulillah. Perjalanan dapat diteruskan. Akhirnya sampai ke destinasi.

p/s:
  • bila ditimpa musibah, sentiasalah kita berzikir semoga Allah mengurangkan beban yang kita alami. :)
  • halal ke punca rezeki daripada aktiviti tabor paku tu? ;)


24 Comments
Tweets
Comments

24 Comments:

  1. dia sengaja buat camtu imbobo.. taktik orang sekarang..

    apa nak jadilah kan?

    ReplyDelete
  2. jht betol la! ape nk jadik laa ngn dorg yg wat kija neh... -_-"

    ReplyDelete
  3. jht laa dorg...!! ap nk jadik laa kan...!

    ReplyDelete
  4. jht laa dorg...!! ap nk jadik laa kan...!

    ReplyDelete
  5. jht laa dorg...!! ap nk jadik laa kan...!

    ReplyDelete
  6. jht laa dorg...!! ap nk jadik laa kan...!

    ReplyDelete
  7. peh! lau jd kat kb, da meraung da ni..

    ReplyDelete
  8. sadisnye kisah ko ni weh. sudah kena paku ditimpa lopak pulak. hadui. haha. tulah semalam mmg hujan lebat smpai aku ponteng 1 class.

    ReplyDelete
  9. tak berkat kerja macam tu..duit tak halal..ermmm...

    Tuhan sedang menguji kesabaran kita :)

    ReplyDelete
  10. Kesian imbobo.. Lau sy tu nangis tu tepi highway.. Heheheh~

    ReplyDelete
  11. kena tukar tayar jugak..sama lah kite...smlm pun kena tukar tayar kete jugak..dugaan betul...

    ReplyDelete
  12. kena tambah.."yang haram" ermm..

    ReplyDelete
  13. gile kejam.. sanggup dia buat macam tu.. sabar bro..

    ReplyDelete
  14. biasa la tu iM..nak cari duit cara salah...tu je la keje dorang...

    ReplyDelete
  15. memang ada orang tabur2 paku ni..kesian ib,dugaan..Allah sayang kamu..

    ReplyDelete
  16. dah sah tak halal..tak perlu cakap banyak..

    ReplyDelete
  17. oh ingatkan dalam drama je macam tuh. huhu

    ReplyDelete
  18. taktik lama, tu sbb ayah selalu pesan selalu baca doa b4 start drive.

    semoga Allah pelihara kita dan harta benda kita, amin..

    hati-hati mr bobo ^^

    ReplyDelete
  19. tu dah mcm nk menganiaya orang..

    ReplyDelete
  20. alololo siannya jiran nih.. habaq mai sape yg buat. mau pegi gegar sama dia....haha bajet2 berani lak :P

    ReplyDelete
  21. alhamdulillah sebab sahabat masih ingat akan Dia yang mahu menguji tahap keimanan...

    ReplyDelete
  22. aduhaaaaii
    ciannye dgn bobo
    huuu
    alhamdulillah
    selamat jugak kan...

    ReplyDelete
  23. niatnya dah x betul la tu.. tp x lama la bisnes dia tu. kejap je.. Alhamdulillah xde ape yg teruk...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...