Entry terbaru

Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan

DAULAT TUANKU,


Perkara 152, 
Perlembagaan Malaysia memperuntukkan bahasa kebangsaan di Malaysia ialah bahasa Melayu. Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bagaimanapun tidak menafikan kedudukan dan hak bahasa lain untuk digunakan, dipelajari dan dikembangkan sekalipun dengan menggunakan dana awam.

Kewujudan Perkara 152 tidak boleh dipadam kerana Perkara 159(5) menetapkan bahawa perkenan Majlis Raja-Raja diperlukan sekiranya ia hendak dipinda.



Setahu aku lah kan, dulu kerajaan pernah mewajibkan setiap papan tanda/kain rentang/ dsb. hendaklah menghormati Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dengan membesarkan tulisan Bahasa Melayu tersebut. Namun bahasa lain masih boleh digunakan.

Itu maksud yang aku faham dari perlembagaan 152 ni. Tapi yang jadi kat laman sosial RASMI Polis Johor ni tampak berbeda. Ada sesiapa yang boleh komen?

11 Comments
Tweets
Comments

11 Comments:

  1. no komen.. hehehe maaf lama x jenguk ke sini.. Queen bz sikit.. bobo jual tudung ke skrg ni?

    ReplyDelete
  2. Eh macam mana fb page polis bole ada kelainan?? errr no komen. =p.

    ReplyDelete
  3. awat guna bahasa cina tu ? pelik2.. ara jugak guna BM :P

    ReplyDelete
  4. contoh tidak baik oleh polis.

    ReplyDelete
  5. hahhha, lansung takleh nak kata apa

    ReplyDelete
  6. hahhha, lansung takleh nak kata apa

    ReplyDelete
  7. salam...

    tapi kalau mintak kerja BI penting kan...bahasa melayu ni diaorang x pandang pun, tp dalam tv bukan main kempen 1 bahasa 1 bangsa 1 malaysia...entahla.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...