Entry terbaru

Ras Adiba digantung oleh NTV7


Hari ni nama Ras Adiba trending di Twitter. Rupanya ada sebab. Mengikut maklumat yang tersebar, Ras Adiba merupakan salah seorang pembaca berita NTV7 telah digantung kerja. Ada yang berpendapat beliau digantung kerja sebab membotakkan kepala tempoh hari. Ada juga yang kata sebab tak mendengar kata majikan.


Ras Adiba telah pun diberi amaran sebelum beliau mengambil keputusan untuk membotakkan kepala. Tapi beliau enggan dan terus melakukan perkara tersebut. Oleh itu, NTV7 mengambil tindakan menggantung beliau. Rasanya tindakan ini tidak salah. Apa yang NTV7 buat adalah wajar. Merujuk kenyataan beliau sebelum ini, Ras Adiba sendiri tahu bagaimana tindakannya itu akan memberi kesan pada kerjanya.

Tetapi lain yang jadi di twitter. Pakar-pakar semua berdebat mengeluarkan fatwa sendiri. Sangat menarik untuk diperhatikan trend anak muda Malaysia melontarkan pendapat.


Difahamkan, Ras Adiba Radzi telah membotakan kepalanya sebagai menyokong usaha Majlis Kanser Nasional atau lebih dikenali sebagai Makna menerusi kempen Jom Botak bagi membantu kanak-kanak yang menghidap kanser.

Kempen Makna itu telah berjalan sejak sebulan lalu dan pihak berkenaan berharap agar kempen Jom Botak itu akan dapat memenuhkan tabung Makna sekitar RM50,000.


19 Comments
Tweets
Comments

19 Comments:

  1. teringat dulu kes sharifah amani yg botakkan kepala..jadi isu jugak..

    ReplyDelete
  2. sepatutnya from the root lagi dah patut dihalang dari buat kempen yg mcm ni.. islam kan melarang wanita berpakaian dan berperawakan macam lelaki.. botak kepala dan rambut yg terlalu pendek dah mcm orang lelaki.. so dalam hal ni ras adiba salah sebab tak ikut panduan islam (tak bertudung tu dah sah sah berdosa) tapi sepatutnya makna tak boleh buat kempen macam tu..kena consider sentimen umat islam sama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dgn pendapat rai ..

      hakikatnya aurat wanita selama2nya hgarus dijaga .. ditutup dan dimahkotakan .. bukan di jaja , di pertayangkan @ didedahkan..
      itu yg perlu umat ISLAM tahu .. bukan sewenangnya bersetuju dlm hal2 macam nie .. yg perlu kita ketahui juga DLM islam dosa tetap dosa seperti yg kita pelajari .. x der istilah dia tanggung sendiri .. kita yg melihat kena tegur mana yg perlu .. kerana BALA yg allah nak turunkan bukan kena pada dia seorang sahaja .. tapi KITA semua ..
      sedihhhhhhhhh .. harap2 program MAKNA @ seumpamanya .. memikirkan dan menitikberatkan kesucian islam itu sendiri .. ;))

      Delete
  3. knp jom botak? alahai... no komenlah.. nak komen lelebih pun x ada maknanya.. nak hentam sana sini pun dpt apakan? tengok dan lihat jela.. :)

    ReplyDelete
  4. xbrani nak komen lebih2. plus die ade cakap bukan botak licin pon.

    ReplyDelete
  5. botak pastu pakai tudung, lagi manis ~

    ReplyDelete
  6. Dalam islam juga melarang perempuan membotak kepala.. ish2

    pabila diri jauh dengan Islam, smeoga beliau insaf kembali kepada islam

    jom singgah:
    http://pemudattbc.blogspot.com/2012/06/pejuang-mesir-mahu-malaysia-ditadbir.html

    ReplyDelete
  7. hmmm.. xnak komen lebih2.. hehe.. tp kwn laki sy ada buat jugak botak for charity hari tu.. lelaki xper hehe..

    ReplyDelete
  8. MasyaAllah.. Dah x tau hukum tu diam2 je la. Xtau buat2 tahu. MENIDAKKAN hukum sama je kita menidakkan DIA,nauzubillah. Dah ingkar diam2 dah arr.. Wah lantang plak becakap. Bertudung lagi tuh.. Pendeknye akal. Jahilnya diri. Subhanalla..

    Masalahnya yg pompuan ni pon 1 hal.. Knape perlu sgt botakkan kepala? Die mintak EL 1minggu kat majikan duk teman dak2 kanser ni wat keje amal lagi bagus. Die botak budak2 dapat ape??????????????? ASS!

    ReplyDelete
  9. bagi aku kempen tu agak bangang sbb RAMBUT TU MAHKOTA WANITA! bukan senang nak buang mahkota kau sendiri secara suka2..

    lagipun dia kena faham, dia buat mcm tu menimbulkan fitnah je. tgok mcm sekarang ni. dah mcm2 spekulasi org buat.

    ReplyDelete
  10. tak tahu nak komen ape. hehe

    ReplyDelete
  11. APA KE BEBAL PEREMPUAN NI??

    ReplyDelete
  12. tak tau nak kata apa.hmmmmm

    ReplyDelete
  13. pakai tudung jer.. that is it.

    ReplyDelete
  14. berdosa seorang wanita membotakkan kepala tanpa sebab . itu yang dkna tau. kecuali dia yang ada kanser tapi kalau sebagai wakil kanser, automatik berdosa. tanyalah ustaz untuk kepastian ;-)

    ReplyDelete
  15. MAKNA, TAK de maknanya, kalau tak tahu hukum

    ReplyDelete
  16. kanser = rambut jd gugur @ botak = ras adiba botakkan kepala
    diabetes = jari @ kaki kena potong = kita tunggu ras adiba potong kaki

    hehhe..

    ReplyDelete
  17. kawan kita pernah botak sebab ada kutu.. hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...