Entry terbaru

Spontaneous Thursday : Lalang


Korang mesti pernah tengok kawan-kawan bergaduh or bertekak kan? Apa ek yang selalu korang akan buat masa tu? 

Adakah korang akan:

1. Mententeramkan keadaan dan meleraikan persengketaan secepat mungkin.
2. Memarahi kedua-dua yang bersengketa.
3. Mengikut sebelah pihak beredar dari tempat tersebut.
4. Duduk diam tanpa menghiraukan kedua-duannya.

Banyak lagi lah kan kalau nak senaraikan semua. Manusia bermacam-macam perangai.

Bagi aku lah kan, bila dah dewasa, dah mampu berfikir, kita perlu matang dalam hal macam ni. Kita kena ingat, dua-dua adalah kawan kita. Dan adalah penting untuk menjaga hati kedua-dua mereka. Tapi ada juga manusia ambil kesempatan dalam persengketaan macam ni. Umpama Syaiton perangainya. *Sorry emo sikit*

Kepada mereka-mereka yang macam tu, tolong lah selesaikan masalah seperti mana orang yang dah matang, jangan ikut gaya sewaktu anda kecil, zaman itu telah lama berlalu.

Entri ni aku tulis spontan! Tiba-tiba terfikir pasal ni, so aku curahkan dalam blog kesayangan ni.

Selamat Pengantin baru,

Salamat Hari Raya,

Selamat berkhatan...

Spontan!

26 Comments
Tweets
Comments

26 Comments:

  1. boleh masuk super spontan la ni kiranya yer? hehehehe... tp mmg betul tu bobo patutnya selesaikan dgn cara yg matang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. musim kedua saya masuk super spontan hehe

      Delete
  2. Jangan ikut rasmi lalang ikut resmi padi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dlm situasi mcm ni apa padi boelh buat ek?

      Delete
  3. hantukkan pala dedua hahahahha :p

    ReplyDelete
  4. kalau aku, dengar dari kedua belah pihak.. kemudian suruh diorang berbincang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus gak cara tu..tapi biasanya dorg yg bergaduh ni masing2 ada ego sendiri..

      Delete
  5. aku stuju dgan kak Rai : sebb ape? kawan aku ada yg tak bertegur sape, walupun tinggal satu rumah.. Aku nak tolong damaikan, diaorg tak mahu. Ape nak jadi r. padahal hari2 jumpa.. klau aku tak boleh r cam ni..

    orang nak tolong damaikan.. dia kata nak myibuk plak.. last2 biar mcam tu la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. payah gak kalau satu rumah tapi tak bertegur tu.. klau tak boleh nak buat2 apa2 mmg terpaksa biarkan jelah keadaan menentukan kan..

      Delete
  6. kalau ada kawan gaduh, lala dok diam je.
    malas nak masuk campur, kang dua2 kena sembur *garang la konon ni :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg ni resmi rumput ye? hehe

      Delete
  7. kalau saya.. saya lebih suka buat-buat seperti tiada apa2 yg berlaku
    itu lebih selamat dan lebih baik..

    kadang2 'peperangan' itu tak lama..
    tp menjadi berbahaya, bila kita yg tiada kaitan pula menjadi mangsa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kira kita kena play safe lah ni ye.. bagus juga cara tu..

      Delete
  8. haha...spontan la semuanya eh...hehe

    spontan gak neh jawap..lau tgk org bergaduh diam dulu sebab nak tahu apa sebab diorg bergaduh..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepastu dah tahu puncanya? hehe

      Delete
  9. super spontan ? ehh ? HAHA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terlebih spontan ek? haha

      Delete
  10. kalau aku, aku malas nak masuk campur. kalau ada yg nak mengadu aku dok dengar. nak percaya bulat2 tu idok le..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita kena lah sayang kawan kite hehe

      Delete
  11. hehhehhe, betol lah bobo, sila bertindak spt org dewasa dalam meleraikan sengketa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan.. baru lah betul caranya..

      Delete
  12. mmg tol2 spontan lew ni.. slalu tgk org gaduh kena tgk lu yg gdoh tu sapa sbb da taw kn pngai kawn ni cne.. hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas tgk sapa tu ara buat ape plak? hee

      Delete
  13. kalau ada yang gadoh depan mata baru tau apa reaksi dkna nak buat apa..ada sesapa nak bertekak depan dkna tak?? heheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. uish.. macam takut je nak gaduh dpn dkna hehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...